Tort  » de castane « 

Pe vremuri visam sa-mi fac un blog ca sa dau sa circule la cit mai multa lume unele din retetele mele pe care le iubesc. Dar nu e scopul meu sa imi fac un blog de bucatarie, consider ca Silvia Jurcovan e un nume in domeniu si in cartea ei gasesti tot ce vrei. Dar ii admir pe bloggerii culinari : sunt constienta ca e un efort sa tot gatesti, sa tot incerci mincaruri si combinatii noi, sa faci si poze frumoase .

Reteta mea nu va avea poze. Trebuie sa recunosc cu toata jena ca inca n-am reusit sa aflu cum se adauga poze la articole. As putea spune ca sunt prea ocupata cu scrisul. Pe de alta parte nici n-am facut poze tortului. Dar nu ma impiedic eu de amanunte, garantez ca-i bun.

Tortul pe care vi-l prezint apare in carnetul meu de retete sub umilul nume de „Tort de cartofi”. E un tort pe care il facea deja strabunica mea. In vremurile comuniste se facea la noi in casa la ocazii.

De fiecare data musafirul care minca din tort, ne intreba politicos cu ce e, mama ii raspundea cu o intrebare „Cu ce crezi ca e?”. La care musafirul, invariabil raspundea: „cu castane”. Mama dadea din cap multumita, zimbea sugestiv, nu zicea nici da , nici nu. Pina cind cineva , dupa ce l-a gustat a spus „asta e frate cu tortul lui maica-mea”. De atunci ii spunem doar „Tortul frate”.

Eu il fac de fiecare data de Craciun. Pentru ca ne place foarte mult, mai ales mie si copilului mare, care e mare amator de castane. N-am incercat sa-l fac cu castane adevarate, desi acum as putea. Poate ca i-ar lua din gust, nu stiu. Si la urma urmei, castanele erau considerate pe vremuri mincarea saracului. Deci e doar o treaba de conventii.

Buun, dupa atita vorbarie, sa scriu si reteta:

Blat Crema
180 g zahar 420g cartofi fierti
3 oua 150g unt
50g cartofi fierti 150g nuci
50g nuci Zahar (dupa gust)
1 lingura faina Rom (dupa gust)

 

Intii se fierb cartofi in apa, intregi. Cind sunt gata se pun arunca apa, se lasa la racit , apoi se curata si se dau prin razatoarea cu gauri mari.

Nucile se macina.

Pentru blat se freaca zaharul cu galbenusele. Se adauga cartofii , nucile, faina, apoi cu grija amestecind cu spatula, albusele batute in prealabil. Eu o coc pe dosul unei tavi aproape patrate. Pun pe ea hirtie de copt pe care o ung cu unt, pentru ca blatul are tendinta de a se lipi. Blatul se taie in 3 bucati dreptunghiulare, asa ca va iesi un tort destul de mic, paralelipipedic.

Crema: se amesteca toate impreuna. Stiu, chestia cu „dupa gust” ma enerveaza si pe mine , dar eu pun citeva linguri de zahar, iar rom pun cite o lingura doua si tot gust. Se umple tortul cu crema.

Pofta buna!

 

4 réflexions sur “Tort  » de castane « 

  1. Pare simplu, poate o să încerc și eu că am niște nuci și le tot mut dintr-o parte în alta. Singurul lucru de care mi-e groază e faptul că nu-mi iese niciodată foaia la întins, adică nu-mi iese dreptunghi, numai o chestie rotundă 🙂

    J'aime

  2. Curgator cit sa nu-l intinzi, dar nu cit sa curga cu adevarat. Eu nu-l fac in tava, ca se prinde si n-am cum sa-l mai scot de acolo. Dar am o tava dreptunghiulara (are vreo 50 ani!) , am incercat direct pe fundul ei uns si tapetat, n-a mers, s-a lipit . Asa ca pun hirtie de copt (pe care altfel o evit ) pe care o ung ca sa evit sa se mai prinda. Nu se lasa mult , culoarea ramine aprox la fel.

    J'aime

Laisser un commentaire

