Sistemul educativ in Franta: scoala primara

 

Scoala primara dureaza 5 ani : CP, CE1, CE2, CM1, CM2. Adica curs preparator, curs elementar 1 si 2, curs mediu 1 si 2. Programul e dimineata 8.30-11.30 si dupa-amiaza 13.30-15.45. Miercurea doar dimineata. Majoritatea copiilor ramin la cantina in pauza de la prinz. Dupa scoala se poate face asa numitul « étude » : copiii isi fac lectiile intr-o clasa supravegheata de o persoana. Cantina e cu plata si s-a tot scumpit de-a lungul anilor, astfel incit acum e de 5 euro tarif intreg. Sunt reduceri, dar n-as vrea sa avem asa un venit mic incit sa avem vreo reducere. La etude acum costa, pe vremuri era gratuit.

Scoala noastra e la 6 minute de mers pe jos , dar cel putin in primii 3 ani, toti copiii sunt insotiti de parinti la dus si la intors. Ba multi vin cu masinile si opresc in fata scolii, lasind motorul aprins pina duc copilul la poarta. In fiecare dimineata ma indignez de mirosul de gaz de esapament din fata scolii. Si iar o sa spun ca pe vremuri (10 ani) nu era asa, copiii veneau pe jos. Prin clasele mai mari , copiii incep timid sa mai circule singuri, desi unii parinti isi insotesc copilul pina termina scoala primara.

Unele clase au un dublu nivel, mai frecvent CP/CE1. Acum al meu e in clasa dublu nivel CM1/CM2. Asta inseamna clase mai mici (25 ), cu elevi autonomi , capabili sa lucreze singuri in timp ce invatatoarea se ocupa de celalat nivel.

Ceva diferit de Romania e « saltatul de clasa ». Mai des din CP in CE1, dar nu e exclus nici la alte nivele. Copiii care stiu sa citeasca, in loc sa faca CP-ul, trec direct in CE1. Unii sar si cite 2 clase, nu neaparat in acelasi an.

Clasa nu se repeta decit in anumiti ani scolari, dar nu stiu bine care. Nu ramine repetent decit un copil care are oarecare potential, adica sanse sa progreseze. Daca se considera ca nu e cazul, trece mai departe si continua sa deranjeze clasele prin care trece.

In fiecare an se schimba atit invatatoarea cit elevii dintr-o clasa. Ceea ce e un lucru foarte bun pentru elevi : se obisnuiesc cu diverse stiluri de oameni si in general cunosc aproape orice copil din scoala.

Inscrierea se face automat de la gadinita, teoretic parintele nu mai trebuie sa faca nimic. Copiii sunt arondati la o anumita scoala functie de domiciliu. Se accepta derogatii in functie de locul de munca al parintilor sau daca o alta persoana se ocupa in timpul zilei de copil. Cred ca se accepta derogatii usor pentru ca in caz de sub-efectiv se desfiinteaza o clasa , deci o invatatoare ar pleca iar restul claselor ar fi mai aglomerate.

Toti incep scoala in anul calendaristic in care implinesc 6 ani. Punct. Asta e regula.

Parintele roman proaspat venit in Franta e entuziasmat : temele scrise sunt interzise(unele invatatoare de moda veche mai dau totusi uneori cite o fraza de scris, cite o problema de rezolvat), in vacanta nu sunt teme,nici lecturi obligatorii, bani se dau daca vrei pentru « cooperativa » , putini, la inceput de an.

La inceput de an se face o sedinta cu parintii, unde se explica in mare cum va decurge anul scolar, totul e la modul general, nu se dau nume . Elevii au o lista de rechizite de cumparat, dar majoritatea caietelor le primesc de la scoala, cu numele lor scris frumos pe eticheta. Nu se fac concursuri, ca in Romania. Copiii fac in cadrul scolii 20(sau 16 nu-mi mai amintesc bine) de sedinte de inot, sunt dusi-adusi cu autobuzul la piscina, unde monitorii se ocupa cu rabdare de copiii impartiti pe grupe, in functie de nivel. Apoi mai au diverse activitati , gen gimnastica la o sala, cu profesor de gimnastica, citeva ore de arte plastice cu o persoana venita special . Deci la inceput toate sunt bune si frumoase, tu, ca parinte te feliciti ca nu ti-ai supus odorul stresului si sistemului din Romania.

DAR….ca este un dar…

Dupa o vreme iti dai seama ca nu fac mare lucru la scoala. Ca in clasa a 4-a copilul tau nu stie inca tabla inmultirii. Si in ciuda eforturilor tale de a repeta cu el, nu vrea, ca doar la scoala nimeni nu-l obliga. Parerea mea e ca sistemul scolar francez face din copii niste lenesi.

Totul e facut ca cei slabi sa ajunga la un nivel acceptabil. Stacheta e pusa foarte jos. An de an se schimba pogramele si se scot bucati din materie.

Manuale nu sunt, decit extrem de putine, de multe ori nu vin cu ele acasa. Se transmit de la un an la altul. Anul asta n-am avut nici un manual, doar caiet de matematica, primit de la scoala, care, bineinteles nu se mai transmite altora, pentru ca se lucreaza pe el. In rest scriu in caiete sau primesc multe fotocopii.

De cind suntem aici, am vazut cu ochii mei cum nivelul a scazut , si iar a scazut.

Anul asta principalele subiecte abordate la sedinta cu parintii au fost :

-Programa foarte prost facuta . Asa ca invatatoarea va face cu ei la istorie perioadele care au fost scoase din programa, doar ca ssst, daca vine inspectie sa nu ne miram ca vor face altceva

-Lipsa de bani, primaria nu da bani, asa ca nu se fac iesiri, nu se mai fac « clase verzi »

Pe vremea cind copiii mei care acum sunt mari frecventau scoala primara, se faceau frecvent « clase verzi », adica plecau pe cite o saptamina in locuri unde faceau scoala si studiau tot felul de lucruri la fata locului. De exemplu in Bretania : invatau despre maree, despre scoici, vizitau locul unde se extrage sarea din apa de mare, etc.

-Antrenamentul in caz de atac terorist. Daca pina acum se facea regulat antrenamente contra incendiilor, contra catastrofelor naturale, acum a aparut si asta. Ti se face pielea de gaina, desi e un lucru bun. Asa ca s-au facut antrenamente ca sa stie copiii sa stea in clasa, in intuneric, fara sa miste.

Am mai aflat ca anul asta nu se va face engleza, pentru invatatoarea de anul asta nu stie. Scoala nu le plateste cursuri ca sa se perfectioneze.

Fac o paranteza : anii trecuti am primit o instiintare cum ca o sa se organizeze cursuri gratuite in limba materna pentru copiii care au origini straine, dar la cursurile astea sunt primiti si altii care vor. Dintre limbi erau araba, turca, portugheza chineza si italiana. Am inscris plina de speranta copilul la italiana, ca am spus ca e cea mai asemanatoare cu romana. Dar pina la urma s-a ramas doar la araba si portugheza.

Se mai stabileste si lista cu parintii care pot sa faca fotocopii(pentru intreaga clasa) pe la serviciile lor. Cu rindul. Ba chiar sunt citiva care se ofera sa faca si fotocopii color cind e cazul.

 

Trebuie recunoscut ca n-a fost prea vesela sedinta. Nu ma bucura nici gardurile tot mai mari si sitemul tot mai bine pus la punct care nu permite persoanelor straine accesul in scoala. Dar asta e lumea in care traim. De anul asta nu mai e permis nici macar accesul parintilor in curtea scolii, nici chiar in prima zi de scoala, cind de regula parintii isi conduceau copilul pina la locul clasei lui, ca alta ceremonie n-a existat niciodata.

Un lucru bun e ca elevii slabi la invatatura au parte de ore suplimentare, in afara programului, in grupe mici, de cite 6. Acum citiva ani am avut parte de o invatatoare careia i s-a parut incorect ca doar cei slabi sa beneficieze de asta, asa ca a impartit clasa in mai multe grupe de nivel si facea cu toti, pe rind lucruri interesante , pe care nu le-ar fi facut in clasa.

Anul asta am fost destul de socata sa aflu ca exista un copil care nu sta locului la ore si face o debandada ingrozitoare, dar, pentru ca « parintii lucreaza si n-au cu cine il lasa », sta cu schimbul cite jumate de zi in fiecare clasa. La clasa copilului meu ii vine rindul martea dupa masa. Atunci nu se face mare lucru, pentru ca respectivul copil deranjeaza prea tare. Invatatoarea ne-a transmis ca n-ar fi rau ca noi , parintii, sa luam atitudine si sa ii scriem directoarei ca nu suntem de acord. Pentru ca personalul didactic n-are ce face. Altfel, copiii autisti sau mai diferiti sunt bine integrati in colectiv.

Ca o dovada a faptului ca nivelul scolii scade si ca elevii nu-s deloc incurajati sa mai si munceasca, e bilantul pe trimestrul asta. Pina acum acest bilan era foarte complet, cu zeci de rubrici, in care erau mentionate toate abilitatile si achizitiile . Ei bine, de trimestrul asta rubricile sunt putine si calificativele in asa fel facute, incit orice copil normal are calificativul maxim la absolut tot. Poate exagerez putin, dar copilul meu nu-i un geniu, desi dupa hirtia asta asa ai crede.

O alta hiba a scolii e ca invatatoarele lipsesc. Unele putin, altele sunt campioane. Absentele sunt de obicei saptamina dinaintea vacantelor si cea de dupa. Anul asta avem o invatatoare care vine pe locul 2 abia, ca aveam una si mai si. Printre motivele ei : toxinfectie alimentara, pisica bolnava si dusa la veterinar, masina care se strica in vacanta…. Dupa o absenta de mai multe zile, vine un suplinitor, dar in primele zile copiii sunt distribuiti prin alte clase, unde nu participa la lectii, ci doar deseneaza sau isi gasesc cite ceva de facut .

Daca un copil lipseste parintele e obligat sa sune dimineata la scoala, daca se prelungeste mai multe zile, suna zilnic. La sfirsit cind se reintoarce la scoala, parintele scrie citeva rinduri in caietul de legatura cu scoala.

Am remarcat ca in general parintii asteapta de la scoala totul, nu prea se ocupa indeaproape de temele copiilor. Mai ales ca multi merg la « études », asa ca nu trebuie verificat nimic. De multe ori cind trebuie sa vinna intr-o anumita tinuta la scoala, sunt citiva ai caror parinti au uitat. Ba chiar sunt si parinti care uita sa le puna copiilor gustari cind pleaca in excursii pe o zi.

La scoala primara, elevii ies in diverse locuri. In clasele mici au nevoie de parinti insotitori, apoi se descurca si doar cu invatatoarea.

Ca dovada ca observatiile mele empirice sunt juste, un subiect care revine cu regularitate in mass-media e despre cit e de slaba scoala franceza, cum iese in coada clasamentelor si ce s-ar putea face pentru ameliorare.

Prin urmare tot mai multi parinti se orienteaza catre scolile private, in general catolice. Despre ele nu stiu sa spun prea multe, doar ca profesorii nu lipsesc si elevii sunt mai bine incadrati. Nici nu costa o avere, pentru ca majoritatea sunt sub contract cu statul. Ne gindim tot mai mult sa inscriem copilul la anul. De fapt inscrierea se face cu un an inainte si sunt privilegiati elevii care au urmat clasele primare tot la ei.

Mai trebuie sa spun si despre posibilitatea pe care o au parintii care lucreaza de a-si lasa copiii la asa numitele « centre de loisirs ». II lasa acolo dimineata (cred ca la 7 se deschid), copiii sunt dusi la scoala de catre personalul centrului. Dupa-amiaza sunt luati tot in grup , merg la centru, unde fac diverse activitati. In vacanta copiii isi petrec acolo toata ziua, fac iesiri la piscina, parcuri de distractie, sau jocuri in curtea centrului. Uneori se uita la filme la televizor. La prinz maninca la cantina. Totul costa, in functie de salariul parintilor, la un salariu mediu n-ai nici o speranta la reduceri.

Miine voi continua cu colegiul si eventual cu liceul. M-as bucura sa comentati cum vi se pare, daca e diferit pe la voi. Eu vad multe avantaje, dar si multe dezavantaje, din care principalul e ca nu e nevoie sa depui nici un efort ca sa ai rezultate bune. Dar e drept ca n-am avut experienta scolii romanesti pentru copiii mei, asa ca nu-mi dau seama decit din auzite de ce au scapat.

 

 

Publicités

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s