Jocuri pentru a citi mai usor notele muzicale

In Franta multi copii studiaza un instrument muzical: cel putin la noi in zona, fiecare oras are „conservatorul”lui. Prin „conservator” , aici se intelege o scoala de muzica, unde se practica un instrument.

In general depind de primarii, care subventioneaza o parte din cheltuieli, astfel parintilor le revine o suma relativ mica. Pretul depinde asadar de oras , mai bine zis de subventia acordata de primarie. In unele orase, conservatoarele sunt luate cu asalt, asa ca nu toti copiii pot avea un loc sau nu pot studia instrumentul pe care si-l doresc. O prietena din Paris imi spunea ca la ei s-a stat la coada de cu seara pentru inscrierile care incepeau a doua zi dimineata. Si eu care credeam ca pe aici nu se fac cozi. Daca uiti cumva de ziua inscrierii, slabe sanse sa mai prinzi un loc ca elev nou. Elevii vechi au loc asigurat, insa in nici un caz n-au voie sa uite sa se reinscrie si ei in intervalul de timp alocat….altfel au pierdut avantajele.

Nu numai copiii studiaza la la conservatoare, ci si adulti, si nu putini.

Copilul meu a vrut sa studieze pianul, dar in oras la noi nu erau locuri. Asa ca am ales varianta de a-l inscrie in orasul vecin, la o scoala de muzica privata, al carei statut e de asociatie. Costa mai scump, dar ai loc.

In general studiul consta intr-o ora de solfegiu si jumate de ora de instrument pe saptamina. In primii ani e obligatorie si o ora de cor pe saptamina. La cei mai mari se fac uneori in plus si ore de ansambluri de instrumente. Din cind in cind copiii prezinta cite o auditie cu public.

Multe lucruri depind de conservator, mai bine zis de directorul lui: daca au sau nu cursuri de adulti(locuri putine inseamna privilegiat copiii), daca si in ce masura se face solfegiu, daca si cit timp e obligatoriu corul. De exemplu la noi in oras, pentru a incepe pianul trebe sa ai deja un an de solfegiu facut, in orasul vecin se incepe direct pianul si solfegiu abia in anul doi de pian.

Studiul e organizat in cicluri . La sfirsitul fiecarui an copiii vor promova (sau nu) in functie nu numai de rezultate, dar si de politica scolii.  De exemplu  copiii mei care acum sunt adulti au renuntat pe vremuri sa mai faca instrument la conservatorul local, pentru ca desi  lucrau bine, au lipsit cam mult de la orele de cor , care erau inca obligatorii in al 4-lea sau 5-lea an de conservator. Acolo unde merge acum copilul (mai) mic, corul e obligatoriu doar in primii 2 ani .

Mie una imi place educatia  muzicala oarecum generalizata, fara a verifica daca ai sau nu ureche muzicala. Parca asistind la toate orele de pian ale copilului, mi s-a dezvoltat intr-o oarecare masura un simt muzical pe care eram convinsa ca nu-l am. Pentru ca n-am pic de ureche muzicala.

De fapt am scris toata povestea asta lunga doar ca sa spun ce am aflat de curind. Copilul meu nu e prea dibaci in a citi notele. Asa ca profesoara mi-a propus sa il las sa se joace la jocul http://www.solfego.fr/   ” Spunea ca multi elevi de-ai ei au progresat vizibil. Noi folosim doar partea „lectura de note ».

Cum pe telefon nu mi se pare ca merge prea bine, am gasit aplicatia SolfaRead.

Va dati seama ce bucurie pe capul copilului,ca nu numai ca il las sa se joace pe ecrane, ci chiar il incurajez sa o faca!

4 réflexions sur “Jocuri pentru a citi mai usor notele muzicale

  1. Eu cred în continuare că trebuie să fii născut pentru a cânta la un instrument, dacă nu ai talent nativ, degeaba. Am făcut 7 ani de pian, pot descifra orice partirtură și pot cânta cu notele în față dar fără acestea sunt o nulitate. Nu sunt în stare să cânt nici măcar două măsuri 😦 iar după ureche nu am fost în stare niciodată. Și nici nu am fost atrasă de orele de pian, le-am considerat o obligație și nu voiam să o supăr pe mama…
    N-am știut că ai un blog, acum am intrat pentru prima dată și mi-a plăcut ce-am găsit aici 🙂

    J'aime

  2. Multumesc Ioana, nici eu acum o saptamina n-am stiut ca o sa am un blog…
    dar mi-am dat seama ca am multe de zis si mi-am dat drumul la gura(sau la tastatura). N-am talentul tau, pentru care te admir, dar sper totusi ca ma exprim cit de cit corect.
    Da, stiu ce zici, asa credeam si eu pina nu demult, dar nu toti copiii trebuie sa devina instrumentisti. Si sotul a fost elev al conservatorului local. A fost scutit exceptional de cursul de solfegiu, ca noi am facut la scoala in clasele 5-8(si directorul stia asta!). Si cinta seara de seara(bine, exagerez, pe perioade) aceeasi melodie, de …sa tot fie 8-9 ani. Uite, eu te invidiez pe tine sau pe el ca aveti modul asta de exprimare…chiar daca trebuie sa aveti partitura.
    Am avut marea sansa sa il vad pe LangLang intr-un concert …Chiar e un geniu, dar nu toti trebuie sa devenim genii…

    J'aime

  3. avantajul muzicii nu e doar interpretarea ci dezvoltarea creierului bilaterala si libertatea imaginatiei. Eu nu respectam bine partitura, dar ce le improvizam :D, am pus mana pe o mandolina si acolo m-am descurcat, am primit cadou un acordeon si intr)o luna cantam si colinde pe la vecini, si primeam bani 😀
    V-am zis eu, sange de tiganca am 😀 – nu dejava am crescut peste deal de satul lui Jorj, e ceva in apa pe acolo. Sau oare de la sinagogi mi se trage?

    J'aime

  4. Da, si eu spun asa cu dezvoltarea creierului.

    Chiar ai talent…eu is paralela rau cu asa ceva. Aveam o profesoara de muzica in generala, era un tiran (si se mai si isteriza). Eu stateam eram fericita ca ma lasa in pace, cind urla la aia de la cor ca nu cinta bine, ca lipsesc…etc. Ajuta si lipsa totala a talentului la ceva.

    Era o emisiune romaneasca de folclor, zicea prezentatorul: « unde-i pigment, acolo-i talent » 🙂

    J'aime

Laisser un commentaire

