Lista de lectura pentru liceenii francezi dar nu numai

Acum citiva ani, am gasit pe site-ul unui liceu bun din Paris o lista de lectura.

Se spunea acolo ca ar fi de dorit ca fiecare elev care ajunge la ei sa aiba un mic bagaj cultural, mai ales in ceea ce priveste literatura. . Lista e indicativa, cine vrea sa se inspire .

Cum in Romania nu am studiat decit literatura romana, iar din alti autori n-am facut-o in mod organizat, lista mi-a prins bine si mie, nu numai copiilor mei. Mai mult, am impartit-o si altora, care s-au aratat interesati.

Am copiat-o si adaptat-o. La opere mai cunoscute am pus titlul doar in romaneste, la altele am lasat titlul original, insa la citeva am lasat titlul francez, pentru ca n-am gasit varianta tradusa in romana. In lista autorii apar doar cu numele de familie, am lasat-o si eu asa.

 

EVUL MEDIU, SEC XVI si XVII : 

  •  Chrétien de Troyes : Yvain ou le chevalier au lion ( Yvain cavalerul cu leul). Perceval ou le roman du Graal (Cavalerul Perceval).
  •  Corneille : Cidul. Horatiu.
  •  La Fontaine : Fabule.
  • Mme de Lafayette : Principesa de Clèves.
  • Molière : Les Fourberies de Scapin ( Vicleniile lui Scapin). Les Femmes savantes (Femeile savante). Avarul. Les Précieuses ridicules (Pretioasele ridicole). Georges Dandin. Le Médecin malgré lui ( Doctor fara voie). L’Ecole des femmes (Scoala femeilor). Le Malade imaginaire( Bolnavul inchipuit)
  • Perrault : Povesti
  •  Racine : Andromaca

 

SEC XVIII : 

  •  Beaumarchais : Barbierul din Sevilla
  •  Marivaux : Insula Sclavilor si alte piese
  •  Voltaire : Zadig (Zadig sau Optimismul). Micromégas (Micromegas) 

 

 SEC XIX : 

  •  Balzac : Le Colonel Chabert ( Colonelul Chabert). Ferragus. Eugénie Grandet. Le Chef-d’oeuvre inconnu (Capodopera necunoscuta)
  •  Barbey d’Aurevilly : Le Bonheur dans le crime (Fericirea prin Crima)
  •  Comtesse de Ségur : Les Malheurs de Sophie ( Necazurile Sofiei)
  •  Dumas : Cei trei muschetari
  •  Flaubert : Trois contes ( Trei povestiri)
  •  Gautier : Le Roman de la momie ( Romanul Mumiei)
  •  Hugo : Notre-Dame de Paris. Quatre-vingt-treize. Ultima zi a unui condamnat la moarte. Mizerabilii. Les Contemplations
  •  Maupassant : Boule de Suif. Pierre et Jean (Pierre si Jean). Une Vie ( O viata). Le Horla. povesti fantastice sau nuvele realiste…
  •  Mérimée : Carmen. Colomba. La Vénus d’Ille (Venus din Ille)
  •  Stendhal : Vanina Vanini
  •  Verne : tot ce doriti
  •  Zola :La Paradisul femeilor. Germinal. Thérèse Raquin

 

SEC XX :

  • Alain-Fournier : Le grand Meaulnes (Cararea pierduta).
  •  Anouilh : Antigona
  •  Aymé : tot ce doriti
  •  Barjavel : Ravage ( Cataclismul). La Nuit des temps (Noaptea Timpului)
  •  Beauvoir : Memoriile unei fete cuminti
  •  Bazin : Vipère au poing ( Vipera sugrumata)
  •  Camus : Ciuma
  •  Cohen : Un Livre de ma mère (Cartea mamei)
  •  Colette : La Chatte (Pisica). Sido. Les Vrilles de la vigne (Circeii de vita)
  •  Feydeau : Feu la mère de Madame
  •  Gary : La Promesse de l’aube
  •  Gide : La Porte étroite (Usa ingusta)
  •  Jarry : Ubu rege
  •  Le Clézio : Désert (Desertul). Le Rêve mexicain.
  •  Mauriac : Le Mystère Frontenac (Misterul Frontenac). Le Sagouin. Thérèse Desqueyroux. Génitrix
  •  Queneau : Zazie dans le métro (Zazie in metrou). Exercices de style (Exercitii de stil)
  •  Vian : Spuma zilelor

 

AUTORI ANTICI :

  •  Apuleius : Metamorfoze
  •  Aristofan : Lysistrata. Viespile
  •  Homer : Iliada. Odiseea
  •  Euripide : Medeea. Electra. Andromaca. Oreste
  •  Ovidiu : Metamorfoze
  •  Petrone : Satiricon
  •  Sofocle : Antigona. OEdipe rege

 

 AUTORI STRAINI :

  •  Calvino : Marco Valdo
  •  Christie : orice
  •  Hemingway : Batrinul si marea
  •  Hoffmann : Povestirile lui Hoffman (dupa care s-a facut libretul operei lui Offenbach)
  •  Huxley : Minunata lume noua
  •  Kafka : Metamorfoza
  •  Orwell : Ferma animalelor. 1984
  •  Perez-Reverte : Tabloul flamand
  •  Poe : nuvele fantastice
  •  Puskin : Dama de pica. nuvele
  •  Shakespeare : Romeo si Julieta. Mult zgomot pentru nimic. Visul unei nopti de vara
  •  Stevenson : Comoara din insula. Dr Jekyll si Mr Hyde
  •  Twain : Aventurile lui Tom Sawyer
  •  Zweig : Jucatorul de sah. Amok

Mie mi se par multe. Si nu v-am dat lista de opere filozofice pentru elevii care termina liceul !

 

7 réflexions sur “Lista de lectura pentru liceenii francezi dar nu numai

  1. Nu , n-am, asta e singura lista pe care am gasit-o. Mi se pare ca e un ghid bun . Altfel indicatiile depind de copil, familie, generatie…

    Copilul mic ( 9 ani) stie citi bine, dar e lenes.

    M-a rugat sa spun ca Madame Pamplemousse, de Kingfischer e cartea preferata.
    Altfel e innebunit dupa seria Mortelle Adelle. Si seria Pan’ Pan Panda , e scrisa (desenata mai mult) de o japoneza, iar la sfirsitul fiecarei carti afli lucruri interesante despre Japonia. Acum ar vrea sa invete japoneza, ( copilul mare a avut idei asemanatoare). A luat de la biblioteca o carte despre Japonia, pe care o citim cu mare interes si eu si taica-su.
    A mai citit si ‘Jurnalul unui pusti » (Journal d’un dégonflé), toate volumele( ultimul in romaneste).
    Anul trecut a luat la rind toata seria Tea Stilton ,format mare (nu alea micute): fiecare volum e o poveste de aventura in alt loc cu un anumit subiect, asa ca invata in joaca lucruri despre o anumita tema.

    Copilul mare a fost un fan a lui Eoin Colfer si toate volumele Artemis Fowl. Cred ca pe la 12 ani. Si bineinteles Narnia si Harry Potter , pe vremea aia cam toti le citeau .

    Apreciez ca la scoala studiaza diverse fragmente din carti care nu-s neaparat pt copii( de ex la 8 ani aveau fragment din Lectia de Ionescu), asa ca a vrut sa citeasca si piesa. Ma intrebam daca sa nu o ducem la teatru sa o vada…dar mi s-a parut cam mica.

    Aimé par 1 personne

  2. Elena, foarte interesantă lista. Unele titluri le-am citit și, ulterior, le-am regăsit la recomandări de lectură pentru fiica mea de liceu, dar au rămas la categoria opțional. Cu greu o conving să citească și literatură franceză.

    J'aime

  3. O femeie,
    Roald Dahl dacă nu cumva a fost citit, Astrid Lindgren – Pippi Șosețica, Chris Grabenstein – Biblioteca dlui Lemoncello, Punte către Terabithia. Toate astea pe lângă Harry Potter și Narnia.

    J'aime

  4. Multumesc de completari, Irina. O sa notez Grabenstein , ca nu stiam. Pippi mi-a placut si mie, am citit-o un capitol eu cu voce tare, unul copilul, pe cind invata sa citeasca. Tot asa am citit Povestile lui Kipling, dar astea le stiam deja si imi placeau( Pisica care se plimba singura-singurica si Cum a aparut prima scrisoare mi se par minunate). Si uitasem de Dahl.

    Apoi dintre preferatele mele de pe cind aveam virsta asta a avut mare succes la copil Secretul celor doua Lotte de Kastner. Dar am observat ca se schimba mult gusturile in functie de generatie. Mergem la biblioteca si isi alege diverse carti care-i plac, desi eu le bag la categoria « prostii » gen romane de David Walliams sau de Catherine Wilkins.

    O carte pe care am primit-o demult din Romania: Pomul comorii, le-a placut tuturor celor 3 copii si e f educativa.
    Iar asta vara am luat de la Carturesti: Cum sa NU citesti , si inca ceva din aceeasi colectie de genul cum sa-ti faci aniversarea, i-au placut f mult.

    J'aime

Laisser un commentaire

