La cinema

Zilele trecute am fost sa vedem un film. Mergem destul de des la cinema. Filmul se numea „Lion” si il recomand, e dupa o poveste adevarata, bine filmat. Dar nu despre film voiam sa vorbesc, ci despre cinematograful unde l-am vazut.

Proaspat veniti in Franta, nu prea stiam noi cum sta treaba cu filmele aici. Imi amintesc ca am fost la un film si ni s-a parut ciudat si neplacut sa o auzim pe Meryl Streep vorbind in franceza. Asa am inceput sa cautam doar filme in versiune originala (VO), subtitrate in franceza. La Paris sunt mai multe cinematografe cu filme nedublate, dar am vrut ceva mai aproape de casa. Si asa am descoperit cinematografele „Art et essai”. Nu au filmele de mare succes la public, dar nici nu cautam asa ceva, in schimb filmele sunt toate in VO ( mai putin cele pentru copii). Avem doua astfel de cinematografe in zona, la unul din ele mergem mai des, filmele programate sunt mai pe gustul nostru.

La ora cind in Romania cinematografele traditionale mor unul cite unul, fiind inlocuite de multiplexuri, vreau sa va spun cite ceva despre cinematograful nostru. Pentru ca asa cum imi place sa imi fac cumparaturile in magazine mici sau la piata, imi place sa vad filme in sali mici.

Cinematograful unde mergem e destul de mic, are 5 sali, care insumate fac ceva mai putin de 800 de locuri. Biletul, in jur de 5 euro e mai ieftin decit la un multiplex, pentru ca e subventionat de stat.

Cinematograful nostru nu ofera spre vinzare nici pop-corn si nici bauturi carbogazoase. Ba mai mult, un afis spune ca din respect pentru ceilalti spectatori si pentru actul cultural, mincatul in sala e interzis. Ceea ce mi se pare de bun simt, n-am inteles niciodata de ce vizionarea unui film e asociata cu rontaitul sau bautul.

De citiva ani are un mic bar, cu mese din anii 70, unde, dupa film, poti bea o cafea (bio, comert echitabil), o bere (locala, bio) sau sucuri de fructe .

In hol are un dulap mare plin de carti: doritorii pot imprumuta sau lasa carti acolo.

De anul trecut am vazut instalat si un sistem de schimb de seminte : o cutie in care cine vrea doneaza pliculete continind semintele plantelor din gradina ,cine vrea se poate servi cu pliculete puse de altii.

Filmele pentru copii sunt bine alese, unele mai vechi, unele mai putin cunoscute, pentru ca dincolo de filmele Disney, mai exista multe alte filme pentru copii. Ca sa fiu sincera, in ultimii ani evitam filmele Disney, mi se pare ca au devenit prea „politically correct”, actiunea e prea rapida, morala prea evidenta…in fine: copilul mic nu e interesat, iar copiii mari regreta filmele de pe vremea lor.

Francezii promoveaza foarte mult filmele frantuzesti, iar industria lor de film e infloritoare. Ca sa va spun adevarul, le evitam si pe astea, nu sunt pe gustul nostru. Iar comediile frantuzesti de mare succes la public nu ne fac sa ridem, am dedus noi ca gusturile lor nu se potrivesc deloc cu gusturile romanesti, iar umorul lor e complet diferit de-al nostru. Poate nu-i bine sa generalizez, poate in familia noastra suntem noi mai ciudati.

Fiilmele sunt foarte diverse, intr-o saptamina ruleaza cam 15 filme. Am vazut acolo si citeva documentare foarte interesante. Pentru ca programarea e facuta intr-o oarecare masura si pentru educarea sau sensibilizarea publicului , filmul nu e vazut doar ca un simplu divertisment.

Cinematograful nostru face parte din programul Europa Cinemas, care asa cum ii spune numele, promoveaza filmele europene , oferind un sprijin tehnic si financiar cinematografelor participante.   In Romania, in afara de Bucuresti (cu vreo 9 cinematografe sau festivaluri) , mai sunt citeva orase : Constanta, Craiova, Tirgu-Mures, Brasov si Pitesti cu cite un cinematograf in acest program, iar Clujul cu doua (Victoria si Arta).

Vara,  in vacanta din Romania, mai mergem la cite un film . Evitam multiplexul de la Mall-ul care e la doar 5 minute de casa si ne ducem la unul din cinematografele din centru. Pacat ca nu prea avem de unde alege. Ce m-a mirat e ca finalul filmului e precedat de zgomotul pe care-l fac plasatoarele tragind draperiile de la usi, exact ca in copilaria mea. Iar de cum se termina filmul , lumea o zbugheste din sala.

In schimb in Franta la cinema luminile se aprind doar cind se termina tot, dar absolut tot genericul, iar lumea mai ramine chiar si atunci, minute bune , pierduta in ginduri.

Eu va indemn sa dati o sansa si cinematografelor mici. Asa cred ca poate sa existe mai multe diversitate in oferta de filme. De obicei filmele pe care le recomand prietenelor mele din Romania nu ajung sa fie proiectate acolo, pentru ca multiplexurile nu programeaza astfel de filme si probabil, pentru ca la cinemaurile mici nu se mai duce nimeni. Noroc cu festivalurile !

O sa spuneti ca filmele se pot vedea si pe internet. In mod sigur. Dar placerea nu-i aceeasi. Insa la noi in casa nu luam in calcul posibilitatea asta. Cum bine spune copilul mare „Trebuie sa sustinem cinematografele, altfel cine mai face filme?!”.

 

 

 

 

 

 

 

 

4 réflexions sur “La cinema

  1. Pe mine ma enerveaza ingrozitor sa merg la film si toata sala sa fosnească ambalaje de popcorn si napolitane sau ce-or mai fi mancand. Exact asa cum spune afisul vostru, e lipsa de respect fata de actul cultural.
    Un cinematograf cu 5 sali si 800 de locuri e traditional? 🙂 Cele din copilaria mea aveau o singura sala…

    J'aime

  2. Da’ aia care-si scot telefoanele ??!! Apoi mie imi face greata mirosul grasimi aleia portocalii in care se prajeste popcornul.

    Au o singura sala mare, restul sunt mai micute, une e chiar minuscula. Da, pe vremea noastra aveau o singura sala, dar cred ca sala era mult mai mare, la Republica in Cluj mi se parea imens (vad acum ca are 729 locuri!) iar daca ma uit acum , tot pt Cluj, Victoria are spre 300.

    J'aime

  3. Aseara am fost iar la cinema: Silence de Scorsese (nu stiu ce sa zic, bine facut, dar cam lung si insista cam prea tare pe unele lucruri ). Am fost in sala cea mititica si am numarat locurile: 60.

    J'aime

Laisser un commentaire

