Cite ceva despre plantele mele

Azi o sa va povestesc cite ceva despre plantele din casa nostra. Imi plac foarte mult plantele verzi, asa ca e plin apartamentul de ele si ma gindesc ca le-ar prinde bine si altora citeva sfaturi venite din experienta mea.

Cel mai mare e un ficus benjamin, l-am primit in ziua in care ne-am instalat in Franta … Nu era foarte mic nici acum aproape 20 de ani , asa ca va imaginati cit e acum. In fiecare primavara iau foarfeca si il tund fara mila, ii dau o forma oarecum regulata. Tunsul ii face bine, ii ies multe ramuri si frunzulite. Din vreme in vreme intorc ghiveciul cu 180°, ca sa se dezvolte egal in toate partile. Cam o data pe an il duc in baie, il aplec (cu mult efort) deasupra vanii si il curat de praf cu dusul. Altfel sterg frunzele cu o cirpa de microfibra usor umeda sau cu o coaja de banana (partea interioara). La suprafata ghiveciului (care evident, e mare) am pus bile de argila, ca sa mentina umiditatea . Printre ele adaug si pietre sau scoici , amintiri din excursiile noastre. De vreo 2 ani, ca sa cistig loc, ma folosesc de suprafata ghiveciului ca sa pun ghivece mai mici cu alte plante. Pare sa le mearga bine. Ba chiar am agatat un ghiveci cu o planta atirnatoare de una din ramurile ficusului.

Mai am si o craciunita ( schlumbergera) care e cam de aceeasi virsta cu ficusul. E mare, frumoasa si infloreste in fiecare an . Ii pun pamint obisnuit, chiar daca e un cactus. Ca sa infloreasca o tin toata vara pe balcon si o aduc in casa doar cind incepe sa inghete. Am primit sfatul asta de la un domn care avea in grija o intreaga gradina botanica… era directorul ei. Mi-a explicat ca e nevoie de variatii de temperatura zi-noapte, ca in mediul lor natural.

Tot de la acel domn am aflat un principiu pe care-l aplic cu strictete : marimea ghivecelor trebuie sa corespunda plantelor. Un ghiveci prea mare face ca planta sa-si dezvolte prea tare radacinile, in detrimentul frunzelor.

Imi iubesc foarte mult si plantele pe care le-am obtinut singurica , aproape de la zero. In primul rind lamaiiul, care dupa o perioada de stagnare incepe iar sa creasca.in urma tratamentului cu cenusa ramasa de la lesie . Ciudat e ca dupa ce am vazut efectul ei benefic, am aflat ca mai toate plantele au nevoie de un substrat cu pH bazic, mai putin…citricele. Si lesia e bazica.

Celelalte doua sunt plantele de ananas : le-am obtinut de la ananasi pe care i-am consumat, Sunt o multime de tutoriale pe intenet . Am citit ca sansele de reusita sunt de 50%, dar pina acum am la activ 4 incercari, toate reusite (2 plante le-am dat cadou). Sper ca intr-o zi sa am si ananasi.

De citiva ani am hotarit sa avem si plante depoluante in dormitoare. Dintr-o carte unde erau prezentate toate plantele depoluante am ales citeva specii care ni s-ar fi potrivit mai bine. Pina la urma am ramas la Spathiphyllum. Sunt ieftine, usor de intretinut si chiar de inmultit si depolueaza aerul, reducind cantitatea de benzen,formaldehida, tricloretilena, xilen, toluen si amoniac. Inainte de a pleca in vacante, pun toate ghivecele cu Spathipyllum intr-un lighean mare, unde adaug apa cit de multa, fiind doar atenta sa nu depaseasca inaltimea ghivecelor. Cind ma intorc (chiar si dupa o luna) gasesc plantele mai infloritoare decit la plecare.

 

Pe cit mi-e plina casa de plante decorative, pe atit in balcon n-am vrut sa pun decit plante « utile », nu din punct de vedere estetic, ci …alimentar.

Am doua jardiniere unde am semanat rucola. Tai des frunzele cu foarfeca, asa am ce pune in salata . In felul asta nici nu le las sa creasca in inaltime si sa infloreasca.

Cum balconul e orientat spre vest, nu pot pune decit plante de frunze. Mai am menta , rozmarin si cimbru, care trec cu bine peste iarna.

Am observat ca plantele pe care le seman eu sunt mai viguroase decit cele cumparate cu bucata, la ghiveci. In fiecare an ma inversunam sa cumpar cite o planta de busuioc, care se chinuia sa traiasca, in ciuda frunzelor maronii sau decolorate, de ti-era mai mare mila. Ei, anul trecut am semanat mai multe seminte de busuioc si am avut niste frumuseti de plante pina toamna tirziu.

Mai am usturoi si chives, la care le aplic des cite o tunsoare cu foarfeca. Amindoua au trecut peste iarna cu bine. Am incercat sa plantez urzici aduse din padure, nu mi-a reusit, am reusit sa am urzici din seminte, care au rezistat pina toamna, dar n-au reaparut acum in primavara.

Voi cum stati cu plantele ?

 

 

15 réflexions sur “Cite ceva despre plantele mele

  1. Mie imi plac plantele care fac flori. Unele le-am dat, pe altele le-am pierdut si nu le-am inlocuit dar am poze cu ele in diverse stadii de dezvoltare. Mereu mi-am zis sa fac niste postari cu ele pe blogul meu, am facut doar cu violetele.

    J'aime

  2. Da, si mie imi plac cele cu flori, desi in afara de Craciunita nu prea am . Am primit cadou nu demult inca una, asa ca am doua acum. Am avut violete, dar nu stiu de ce nu le mergea bine..

    J'aime

  3. Sa zic eu cum stau cu plantele…. apai pe mine or sa ma manance la cate am 😀 😀 . Nu am mari pt ca fiind in chirie si stiind ca ma mut, am zis sa nu iau. In plus cu ani in urma sotul a avut un ficus benjamin din ala si il tot manca pisica, asa ca ajunsesem sa urasc frunzele lui rupte – se juca dar si pe alea vomitate 😀 😀
    Am 6 orhidee in casa. Infloresc toate acum (mai putin una), la un an dupa mutarea in casa noua. Am trandafir, zambile. Am dafin, ghimbir (poti sa le tii si tu), am seminte rasadite (rosii, busuioc, loboda, dar sa vezi si ce va mai veni!!) iar pe balcon am gradina in adevarata putere a cuvantului.
    De data asta cimbrul si rozmarinul si oregano nu au trecut pe balcon peste iarna. Tant pis.

    Pt cele cumparate la ghiveci, musai sa le verifici dupa ce le iei. Daca ies radacinile pe la gaurile de jos e semn ca nu mai au suficient loc deci e musai un ghiveci mai mare. Cand le vari in asta mai mare, desfa oleacutza radacinile la baza, sa se inshire repede in noul spatiu. Cand am invatat asta, mi-au mers minunat!

    Si cu ananasul: eu am pus 2. esec 100%. Cu reusita ta de 100%, facem media. Am abandonat 😀 😀

    J'aime

  4. A, n-am plictisit lumea cu TOATE plantele mele…Mai am o gramada de care n-am scris.
    Alea depoluante de prin dormitoare le-am inmultit , acum avem cite 2 in fiecare dormitor, i-am dat si fiului la el la internat.

    Plantele la ghiveci nu le tin niciodata in ghiveciul in care erau, le transfer ori in alt ghiveci ori in jardiniera. Si le desfac putin radacinile, dar sunt mai debile decit ce pui din seminte. Ghimbir am, uite ca am uitat ca am pus acum vreo 2 saptamini in jardiniera: de la tine am invatat.

    Te invidiez pentru orhidee: imi doresc foarte mult, dar eu n-am nici un pervaz ca sa le tin si altfel nu cred ca e destula lumina (nici nu mai am loc).

    Pentru gradina te invidiez si mai mult, dar asta stii deja.

    J'aime

  5. Și eu am avut multe plante. Foarte multe, Ficusul benjamina mi-a fost cel mai drag, se făcuse uriaș când l-am donat unei farmacii (încă îl văd când intru acolo). Și eu îi făceam baie din când în când dar trucul cu coaja de banană nu-l știam.
    Am renunțat la toate plantele la vreun an după ce s-a instalat mâța la noi în casă pentru că deja mă îmbolnăveam de nervi când o vedeam cum distrugea totul. Plus că soțul meu era obsedat de ideea că țânțarii se ascund printre frunze 🙂
    Acum nu mai am deloc plante in casă.

    Aimé par 1 personne

  6. Pisica noastra era de o cumintenie…: nu distrugea nimic. Nici macar colturile canapelei. Acum copiii ar vrea iar pisica, si mie mi-ar place, dar sigur n-o sa gasim una asa cuminte cum a fost ea. A trait 20 ani, in ultimii doi era surda si oarba si mai mult dormea…dar se deplasa prin casa ca si cind ar fi vazut. Si inainte de a intra in agonie, cu ultimele puteri s-a tirit la litiera. Asa de mult am suferit atunci cind a murit, incit asta e inca un motiv pentru care inca nu as vrea alta.

    Aimé par 1 personne

  7. cat imi plac genul asta de articole!!!!! in trecut gandeam si eu ca « o femeie » stau in chirie, asa ca prin urmare nu are sens sa am plante; insa ele s-au adunat cu timpul si imi plac tare, tare mult; le iubesc de nu mai pot; de cand ne-am mutat in ap de tranzitie si am renuntat la pisica, florilor le merge fff bine; inainte erau tare flocaite de mitza si ma suparam tare ca tb sa le tin in camera unde ea nu avea acces si in restul casei nu puteam avea nicio floare;
    m-am uitat pe net si planta depoluanta mentionata de tine e campioana; o sa ma uit sa imi iau si eu, cu atat mai mult ca e tare frumoasa, are frunze mari asa cum imi place mie…
    am insa o problema cu orhidea – am tuns-o si acum face frunze, insa nu si flori (i-am tuns tija ca se uscase);
    aveti cumva vreun tips sa o resuscit????

    J'aime

  8. Deci mitza noastra chiar era o exceptie, de nu se lega de flori!

    Pentru orhidee poate o femeie stie , sau poate ai prin zona o asociatie de crescatori ( noi aveam si te invatau o multime de lucruri).

    Da, e campioana planta mea, si e si f f usor de intretinut, se inmulteste bine iar cind a crescut destul si o muti in ghiveci mai mare, ii cresc si frunzele. Noi am luat de la florarie , ca ii stim pe cei de acolo si sunt f de treaba, dau sfaturi bune, iar la nevoie comanda. Apoi am vazut si in hipermarket la pret de nimica toata (parca 2 euro), in ghivece mititele,. Am mai luat atunci cind am declansat actiunea « depurificare » si o crassula, e tare frumoasa, buna de tinut pe linga calculator (cei de la florarie spuneau ca aduce bani in casa conform superstitiei), dar la noi nu i-a mers prea bine si saraca supravietuieste, dar nu mai mult.

    J'aime

  9. Pentru orhidei o sa scriu un articol :). Face tije noi dar cam o data pe an. Nu ii place mutata, asta e clar, am testat-o serior de tot :D. Ii trebuie lumina dar nu soare direct, si cred ca i-ar prinde un ingrasamant chimicos (se pune in apa de udare o data la 2 sapt.).
    Dar si cand o sa iti faca flori… 😀 😀 sa te tii 😀 😀

    J'aime

  10. Demult demult am avut una, careia nu i-a mers bine ca n-aveam lumina destula cred. Si atita o bibileam: i-am cumparat vas transparent, ca cica le trebuie lumina si la « radacinile » lor, apoi i-am schimbat si substratul, ca am zis ca ala n-o fi bun , i-am luat si ingrasamint chimic.

    Apoi niste prieteni mi-au zis ca de fapt trebuie sa le lasi in pace, cum zici si tu, sa nu le muti si sa le lasi sa-si vada ele de viata lor…

    Am avut rateuri si la bonzai. Deja nu-mi place ideea , ca saracii sunt chinuiti rau. Dar cum am primit de 2 ori cadou, am incercat sa ii intretin. Si nu mi-a iesit. Oare mi-or fi simtit undele negative si parerea mea proasta despre ei??! Ca se zice ca plantele trebuie iubite, ca te simt si ele.

    J'aime

  11. Buna, te citesc cu drag , am ajuns aici de pe blogul Iuliei. Am o intrebare : am schimbat pamantul la Spathiphyllum saptamana trecuta si am despartit-o. Cea noua(puiul( merge bine, dar la planta veche s-a ingalbenit o frunza. E normal ? Multumesc.

    J'aime

  12. Buna, Helen! Daca e numai una, nu-i grav, mi se mai intimpla si o indepartez.
    Eu am tot despartit la ele si acum am casa plina, toate s-au prins…
    Fiica-mea uita des sa o ude pe cea din camera ei, asa ca i se ingalbenesc mai multe frunze iar restul se lasa in jos, dar planta isi revine spectaculos dupa udat , (mai putin frunele ingalbenite).

    J'aime

Laisser un commentaire

