Din revista de consumatori: despre turism si ecologie

Articolul care mi-a atras atentia azi e despre efectele perverse ale turismului de masa. Mai ales ca anul trecut Praga m-a dezamagit din cauza aglomeratiei de turisti si magazine turistice, iar acum 2 ani, Venetia e cea care m-a dezamagit, pentru ca degeaba o fi frumoasa, daca te inghesui alaturi de alte mii de turisti sa ii vezi frumusetea, farmecul s-a cam dus. Si mi se pare ca de la an la an , peste tot sunt tot mai multi vizitatori si cozile tot mai lungi ca sa intri in muzee sau alte obiective turistice. Acum aproape 20 ani a trebuit sa asteptam putin ca sa intram la castelul Neuschwainstein, insa acum 4 ani, cand am vrut sa-l vizitam, am preferat sa il admiram din exterior, ca doar nu era sa stam la cozi cu ceasurile ca sa putem intra. Si vorba unei prietene romance: poate noi romanii avem oroare de cozi mai mult decat alte neamuri, ca la prea multe am stat pe vremuri. O prietena care viziteaza zilele astea Barcelona spunea ca biletele pentru parcul Guell trebuie cumparate in avans, pentru anumite ore. Acum 8 ani intrai cand voiai…

Mi-am pus destul de des intrebarea si cat polueaza avioanele, ca de benzina sau motorina am auzit, dar de avioane nu se prea vorbeste, ca si cum ele ar functiona pe baza de aer. Mai ales ca pe langa poluarea care vine de la kerosen, in zona noastra ne confruntam foarte mult cu poluarea fonica data de avioanele de la aeroportul Roissy. Din cand in cand culoarele de zbor se modifica, in asa fel incat galagia sa afecteze in mod oarecum egal pe toata lumea din zona, dar chiar si acum, daca sunt atenta, aud in continuu zgomotul si daca ne uitam pe cer , in orice moment vedem minimum 4 avioane.  Si noi locuim relativ departe de aeroport, dar in zona adiacenta nu cred ca e usor de trait.

Si ce spune articolul? Ca un simplu zbor cu avionul pana la NewYork consuma jumatate din cota anuala de carbon a unei persoane. Un dus intors fara escala genereaza mai mult de o tona de dioxid de carbon per pasager, ceea ce reprezinta mai mult de un sfert din amprenta anuala de carbon a unui francez. Care amprenta e deja prea mare, pentru ca ar trebui limitata la doar 2 tone de CO² de persoana, ca incalzirea globala sa fie de doar 2°. O veste proasta: intr-o lume « decarbonata », ar trebui sa renuntam la calatorii. Intr-un studiu din prestigioasa revista Nature Climates Change, se arata ca turismul e responsabil de 8% din emisiile de carbon. Iar calculele au fost facute in 2013, de atunci, tursimul a progresat cu 4% pe an. Cu ocazia Conferintei pentru climat COP21 din 2015, toate tarile pamantului s-au angajat sa reduca drastic emisia de CO², dar au scutit de acest efort…industria aeriana.

Firmele aeriene au inceput totusi sa dezvolte parteneriate cu asociatii care se ocupa cu proiecte de dezvoltare ecologica.

De multe ori trenul costa mai putin decat avionul, iar daca luam in calcul si impactul ecologic, la un drum Paris-Berlin , de exemplu, trenul genereaza de 10 ori mai putin CO² decat avionul. Iar un drum cu trenul permite ca turismul sa isi regaseasca latura originara de explorare a necunoscutului, care s-a pierdut odata cu GPS-ul, telefonul portabil si ghidurile turistice. Trenul permite aprecierea distantei fizice care ne desparte de diferite zone, cu o cultura si civilizatie diferite de ale noastre, in timp ce avionul « teleporteaza » turistul in mijlocul lor.

Iar in ceea ce priveste numarul turisti, in multe locuri se iau masuri drastice. Zicea primarul Barcelonei « Intelegem ca multa lume apreciaza orasul nostru. Dar a devenit un parc de distractii turistic, de fiecare data cand un magazin alimentar se inchide, un magazin de suveniruri ii ia locul ».Turistii internationali au crescut de la 25 milioane in 1950 la 647 milioane in 2000, la 1.3 miliarde in 2017.  In multe orase mari, locuitorii se simt amenintati de valurile de turisti:  18 milioane la Amsterdam, 16 milioane la Florenta, 30 milioane la Barcelona. Preturile imobiliare au explodat, au crescut galagia, aglomeratia, iar orasele isi pierd…sufletul. Venetia a decis ca unele strazi sa fie accesibile doar locuitorilor ei, Barcelona a interzis constructia hotelurilor in centrul ei, Amsterdamul refuza deschiderea noilor magazine turistice, Dubrovnik-ul a impus o limita zilnica de 4000 de vizitatori. ca lumea sa nu mai pinicheze pe strada, Venetia a eliminat bancile din centru, iar Florenta stropeste treptele monumentelor istorice la ora pranzului. Islanda a crescut TVA-ul pentru servicii turistice de la 11 la 22.5%.

In tarile europene si din America, autoritatile reusesc sa gereze invazia turistica. Mai grav este pentru tarile in curs de dezvoltare, care n-au mijloace financiare ca sa isi protejeze patrimoniul de distrugerile provocate de explozia de vizitatori. In Iordania, Patra de degradeaza datorita celor 1 million de turisti anual, cea mai celebra plaja din Tailanda, Maya Bay a fost inchisa pentru citeva luni ca sa permita coralilor sa se regenereze. Fiecare tara face cum poate: Peru limiteaza numarul de vizitatori pentru Machu Picchu, India face la fel pentru Taj Mahal.

Gesturile pentru un turism (mai) responsabil:

Limitati avionul. Privilegiati zborurile directe (emisia de CO² e mai mare la decolari si aterizari)

Plecati pentru mai multa vreme. Amprenta carbon a zborului e « rentabilizata » pentru o durata mai lunga

Alegeti cazari eco-responsabile: pensiuni tinute de localnici, couch-surfing. Exista un label de mediu La clef verte/green key pentru hoteluri, campinguri, etc ecoresponsabile.

Privilegiati trenul si autobuzul locale in detrimentul zborurilor sau taxiurilor. Ador localitatile unde odata cu cazarea, primesti un card pentru calatoria gratuita cu transportul in comun.

Economisiti apa. In loc de apa imbuteliata, folositi un recipient pe care sa-l reumpleti. Tineti cont si de disponibilitatea apei in regiunea vizitata si adaptati-va consumul (dus baie) la ea.

Mancati local, nu produse importate. Fructe si legume care cresc in zona.

Respectati locurile vizitate. Incercati sa reduceti activitatile care afecteaza mediul.

Bine, mie imi da mana sa spun ca daca ar fi dupa mine as desfiinta avionul, pentru ca am fobie si nu-l iau niciodata. Desi daca nu-l iau din alte motive decat ecologice, cred ca nu se pune 🙂 Sau se pune doar pe jumatate?

Apa in general ne ducem de acasa, filtrata. la munte bem apa de robinet, la Viena am observat ca apa e f buna. Iar pentru noi, vacantele sunt in mare parte si despre mancare si specialitati locale 🙂

Ce mai aplicam noi ca sa reducem impactul ecologic: la hoteluri nu luam cu noi la plecare pixuri, creioane, sapun, geluri de dus, truse de toaleta si alte fleacuri puse la dispozitia turistilor. Ca doar le avem pe ale noastre. Nu am luat nici papuci de casa (din aia super ordinari made in China). Iar de la o vreme punem pe usa eticheta cu « nu deranjati » si am observat ca femeile de serviciu (le-am explicat ca plecam, dar ca nu-i nevoie de menaj) se bucura ca au o grija mai putin.

Alfel, am oroare de tot felul de lucruri pentru turisti, gen trenulete. Dar sotul e amator. La fel cum am oroare de parcurile de distractii. Si de gradinile zoologice. Si nu m-as duce la un safari. N-as vizita o tara mai saraca, unde as avea senzatia ca ii exploatez pe localnici. Tin minte ca am vazut la o emisiune cum niste turiste frantuzoaice se tiganeau cu un egiptean pentru o calatorie cu barca de 50 centime. Si nu m-as duce int-o croaziera cu un vapor de-ala cu multe etaje. Si ma opresc aici, ca sigur nu intereseaza pe nimeni ce n-as face eu.

21 réflexions sur “Din revista de consumatori: despre turism si ecologie

1. Noi mergem cu avionul….mult cam 7-8 calatorii pe an, ceea ce dus-intors inseamna cam 14-16 zboruri. Eu ma bucur ca exista avion, ca asa putem ajunge repede in locuri mai indepartate….

Referitor la turism si cat polueaza, eu cred ca se poate face mult mai mult si nu doar la nivel personal. Sapt trecuta am fost la Londra si politica hotelului in care am stat era sa schimbe prosoapele in fiecare zi, ba am avut si lenjeria de pat schimbata de 2 ori in 5 zile cat am stat. Eu nici acasa nu o schimb de 2 ori in 5 zile, si nici prosoapele zilnic si sincera sa fiu, ma indoiesc ca majoritatea o face….Ce m-a deranjat si mai mult a fost ca nici nu aveai optiunea sa ceri sa nu ti se schimbe macar prosoapele, in alte hoteluri ai o hartiuta in baie in care ti se spune ca daca vrei sa ti se schimbe le lasi pe jos, daca nu le pui frumos in cuier sau pe pat……..

Nu imi voine sa cred ca in Guell parc se plateste intrare….noi cand am fost acum 12 ani intrai liberi pe oricare din cele cred mai mult de 10 intrari principale din parc… Dap, de aia cred ca nu mi-a placut nici mie Venetia, de cat de aglomerata e….

Si tot legat de aglomeratie….Noi Londra am iubit-o intre 7.30, cand ieseam deja din camera din cauza de toddler trezit la 6.30 :), si 10.00. Dupa ora 10.00 Londra este de nevizitat, hoardele de turisti care sunt peste tot, efectiv te obosesc…..

Despre Amsterdam…am vreo 2 colegi din orasul cu pricina si ziceau ca existe asociatii care lupta pe langa primarie sa refuze deschidera de hoteluri in centru si ca vor chiar sa le limiteze pe cele existente deja (gen sa nu le mai reinnoiasca contractele de chirie acolo unde e cazul); olandezul mediu nu isi permite sa stea in Amsterdam tocmai din cauza turismului exacerbat…insa aici se pare ca e fix pretul platit pentru promovarea agresiva pe care acelasi oras Amsterdam a facut-o acum 10-15 ani……

E mult de discutat despre subiect….
    Povesteam cu jumatatea despre vreo 2 restaurante din Brescia recomandate de un prieten; restaurante ca alta data in care inca gateste Mama 2-3 feluri pe zi, in cantitati liumitate si care are maxim 5 mese…. nu le gasesti pe Tripadvisor sau daca rasfoiesti alte siteuri sau bloguri de traveling; nici nu stii ce sa faci: zici ca le faci un bine daca te apuci sa scrii despre ele, ca asa ajunge lumea sa le cunoasca si au mai multi clienti sau mai bine nu scrii, ca sa nu isi piarda din farmec….

1. Eu adresele de suflet, unde e liniste si pace, le dau doar prietenilor 🙂
      Noi am patit sa lasam prosoapele agățate: era in baie si afisul ca daca le lasi asa, nu le spală, dar le-au schimbat totusi. De aici ne-am gandit la metoda cu  » nu deranjati » ca, asa cum zici, nu schimbi nici acasa prosoapele , iar in camera in care nici nu prea stai, ca doar vizitezi, nu se face mizerie.
      Mi-a placut hotelul unde am stat de curand (si unde am maj fost de fapt si anul trecut) unde puneau pe holuri croissantele si fructele ramase de la micul dejun.
      Noi trecem des prin Germania sint locuri in care vin hoarde de japonezi, cred ca daca vine unul si ii place, spune la toti din Japonia. Asa am fost la Rothemburg, un oraș medieval, dar era asa de plin de japonezi, chiar si magazinele erau tinute de ei. Si la castelele cele două din Bavaria tot japonezi erau. Sunt multe locuri de fapt unde am fost pe vremuri si fata cea mica ne roagă sa o ducem, dar evitam din cauza de prea mare aglomerație. La Versailles cand am dus-o, tot am stat la o coada enorma in ciuda biletelor rezervate pe internet…ca toti din coada aveau bilete rezervate 🙂 , iar in interior numai ca nu-ti infigeau telefonul in cap, ca toata lumea facea poze…
      Apoi airbnb face rau ca in centrele oraselor turistice lumea cumpara apartamente ca sa inchirieze, prețurile cresc, asa ca adevaratii locuitori dispar incetul cu incetul.
      La Venetia am vazut un vas de ala imens de croaziera, m-am ingrozit de dimensiunile lui. Am vazut ceva emisiune cum venetienii fac petitii sa fie interzise. Si tot acolo aratau cum localnicii stateau in cartiere proaste, ca nu-și permiteau preturile din centru.
      De multe ori ma gandesc ca Romania ar vrea mai multi turisti, dar un loc isi pierde farmecul cand sunt prea multi.

2. Am observat ca din ce in ce mai multe hoteluri au acum o noua regula, daca nu pui prosopul pe podea nu-l mao schimba. Lucri care mi se pare normal, nici acasa nu spal prosopul zilnic.
      Si noi am calatorot foarte mult in ultimii ani, nici nu am avut ocazia in trecut, dar o sa mai rarim city breakurile. Mi se par prea pe fuga si nu merita oboseala. Daca dureaza minim 4 nopti incepe sa fie tentant.

2. Inr-un fel e semn de bine, lumea are bani si timp de concedii in locuri scumpe. Adaug ca in franta trenurile merg electric, electricitate produsa cu uraniu (franta e cu cateva zeci de reactoare) deci emisie de CO2 mica mica, e posibil ca studiul tau sa compare cu trenul francez, dar in alte parti trenul e mai poluant.

Altfel noi mergem in vacanta in rezervatii naturale: cort, mancare locala, apa de izbor etc. dar din ce spui musai sa ma grabesc sa vizitez Petra 😀

Aimé par 2 personnes

3. Nici eu nu m-as duce sa vizitez tari sarace precum India, Thailanda, Republica Dominicana plus altele de genul asta, fix din acelasi motiv mentionat de tine. Plus ca nu m-as simti bine sa stau inchisa intr-un resort, in timp ce in jurul meu ar fi plin de gunoaie (de obicei cam asa se intampla, din ce-am vazut).

Orasele mari sunt frumoase, pline de viata, dar cred ca nu mi-ar placea sa locuiesc in niciunul din ele. Aglomeratia nu-mi place deloc si-ar fi un calvar sa traiesc intr-un oras plin de turisti, indiferent de cat de frumos ar fi el.

Aimé par 1 personne

1. Cred ca as urî turistii :)))
      Asta cu resortul mi-a povestit o prietena care a fost in Tunisia, mi s-a parut groaznic.
      Nu m-as duce nici in resorturi, chiar in tari bogate, mi s-ar parea o chestie prea falsa, ca intr-un parc de distractii.

1. Sunt oameni care platesc o gramada de bani fix pentru asta. Nu vad de ce-as zbura 10 ore doar pentru a merge pe un alt continent si sa stau inchisa intr-un resort, cand pot frumos sa fac asta in Anatalya sau mai stiu eu unde pe aici pe aproape.

Nici eu nu-s fan resorturi, in general merg in vacante pentru a explora locuri noi si mai putin pentru a lenevi. Dar na’, fiecare cu preferintele sale. 😀

Aimé par 1 personne

4. Eu m-am intors ieri din Portugalia. Am fost cu avionul pentru ca traseul cu autocarul era foarte lung si agentia cu care calatorim noi l-a desfiintat de anul acesta. Am fost fericita ca apa de baut de la robinet era foarte buna la gust si n-am fost nevoita sa cumpar apa. Acolo am avut la dispozitie un autocar local care ne ducea pina la punctele turistice si ne aducea inapoi la hotel. In Lisabona unde am stat cele mai multe zile -4 – un prosop de fata folosit i-l puneau pe marginea cazii pentru antialunecare iar celelalte le impatureau frumos si puse pe bara. Nici noi nu le-am pus pe jos nici n-am cerut sa fie schimbate. Si, o chestie care m-a deranjat a fost un « prosop cauciucat » pus ca sa protejeze salteaua care te facea sa te trezesti in plina noapte transpirat din cap pina in picioare. Un turist a dat jos acel prosop si imi spunea ca daca i l-a pus iar pe pat el o sa-l dea iar jos.

1. Portugalia am auzit ca e f frumoasa! Cred ca ți-a placut.
      Asta cu aleza de-aia pe pat am patit-o acum cativa ani intr-un loc. Nici macar nu era cald la vremea aia, dar stiu ca am dormit rau noptile, ca iti dadea asa o senzatie inconfortabila. Si nici n-a fost bine acolo unde eram in vacanta. Nu m-am apucat sa o dau jos, ca era cumva f bine ancorată , mi s-a parut ca face parte din saltea.

5. Si sa pove ceva diferit. Un coleg de munca a luat pauza de cariera 6 luni, si-a inchiriat aprt. si pus chiriasul sa ii plateasca rata si facut turul lumii cu rucsacul. Un turism ieftin in tari f. ieftine. A trait cateva zile pe ici, pe colo, dar nu in zonele super turistice ci cu localnicii. Pt ca a venit si cu amintiri triste, mi-a povestit doar ca in Nicaragua la o fabricuta de cafea si apoi unul din lucratori i-a invitat la el acasa, a invatat cum se prajeste cafeaua, cum se sorteaza, ce e cafeaua wild si a fost impresionat nu doar de aromele de cafea (cultura de cafeaua industriala fata de cea bio si fata de cea wild) – ci de casa de nici 20mp2 in care traia lucratorul si parea un om fericit. Dupa Nicaragua a vazut multe alte tari, dar mi-a mai amintit doar de vietnam unde in agro turism a participat la facutul panzelor (cred ca de bambus, un material cu care lucrez mult) .
    Cand a plecat de aici i-am facut un cadou ecologist (nici nu te asteptai la altceva de la mine,e? 😀 shervet de bucatarie din bumbac, tacamuri din bambus, din astea basic 😀 ) si a zis ca in fiecare zi le-a folosit si le-a apreciat, pt ca poluarea a atins crunt si tarile sarace si nu se face nimic.

Aimé par 1 personne

6. In Ro. a inceput debarasarea de plastic. Lidl a anuntat ca pina la sf.anului 2018 elimina de la vinzare farfuriile , paharele si tacimurile de plastic. Kaufland la fel elimina plasticul, ei au inceput cu snopul de banane care era prins intr-o banderola de plastic pe care au inlocuit-o cu o banderola de hirtie, in felul acesta deja au eliminat 32 de tone /an deseuri de plastic. Deja la C&A au eliminat pungile de plastic in care iti puneau marfa cumparata, au bagat pungi de hirtie pe care trebuie sa dai bani !

1. Da, da! Totdeauna m-am gandit ca de la industrie trebuie sa vina. Noi, ca si consumatori putem influenta doar necumparand lucruri pre(a)ambalate, dar cred ca e mica presiunea asta. Ca pana si eu, care sunt atenta la din astea, cumpar uneori lucruri pe care n-ar trebui sa la iau.

1. Aici la nord de tine au fost cateva actiuni sincronizate in mai multe orase/tari: plastic attack. Daca ai timp sa ii cauti, ideea a fost simpla: pe fb s-au organizat evenimente si oameni au venit (cateva sute!) la magazinele alese si tot ce au cumparat le-au returnat plastice. Realmente aveau ditamai gramada de 1m de plastice adunate… Venit presa, contactat magazinelemar. In cateva zile au aparut replici: megaimage (si m altele) au anuntat ca va renunta la punga de plastic la banane, la cartofi dulci, la dovleci, praz, etc.
          Se poate.
          Da, si oamenii au pus presiune.