Taboulé: mincare racoritoare de vara , fara foc

Nu stiu daca v-am spus sau v-ati dat seama, dar eu intr-un anumit sezon repet aceeasi mincare fara sa ma plictisesc de ea. De exemplu toamna-iarna repet saptaminal cite o supa de dovleac, primavara : mincare de linte cu leurda si urzici… Tocmai am scos din cuptor inca o tarta cu rubarba, preferata mea in lunile mai-iunie.  De cum apar rosiile fac taboulé. E racoros, se face fara foc, mirodeniile sunt bio si cum nu se poate mai locale, ca doar le iau de pe balcon 🙂 . Reteta e simpla, au primit-o copiii mei pe vremuri, la un atelier de gatit:

  • 150 g bulgur marime medie, nefiert
  • sucul de la 2 lamii
  • 500g rosii taiate cubulete
  • 1 ceapa mare tocata
  • 5 linguri de patrunjel verde tocat
  • 5 linguri de menta tocata
  • 5 linguri ulei de masline
  • eu mai adaug un castravete taiat cubulete
  • sare dupa gust

Se ia un recipient incapator in care se amesteca toate ingredientele. Se lasa in frigider  timp de 2 ore , ca sa se umfle bulgurul.

Eu folosesc bulgur de griu dur integral (pentru fibre) , bio. Am testat mai multe si pentru moment mi se pare cel mai bun.

De multe ori nu-l mai las la rece, ci il mincam cam la jumatate de ora dupa preparare. Uneori pun doar sucul de la o lamiie, sau cind n-am avut lamii prin casa, am pus o lingura de otet de mere in loc, a iesit la fel de bun.

Calitatea patrunjelului si mentei mi se pare foarte importanta. Cind le iau de pe balcon si au un gust puternic, pot sa pun mai putin decit in reteta. Cind mi se termina recolta si iau de la piata, atunci trebuie sa adaug mult si nu intotdeauna gustul iese la fel de bun. Asta imi aminteste de ce am citit referitor la locul unde sunt cultivate legumele: daca pamintul e bun, viu, ele au mai multi nutrimenti. Asa si cu mararul: sotul foloseste in salate cite o legatura de marar de cumparat. Anul asta am semanat pe balcon si cum inca nu e prea mare, i-am dat 4-5 firicele amarite pentru salata. Ei bine, firisoarele alea au parfumat mai mult salata decit o facea legatura de marar de cumparat.

Ceapa o inlocuiesc de multe ori cu ceapa verde.

Am incercat sa pun si boabe de porumb fierte, inauntru, ca eu vad taboule-ul ca pe o salata, si nu tin neaparat sa respect reteta traditionala:  gustul e foarte bun.

Varianta raw a retetei  a am citit-o in articolul despre alimentatia cruda: se inlocuieste bulgurul cu cinepa decorticata. Inca n-am testat-o, dar e prevazut. In reteta de acolo mai aparea si ardei taiat felii, poate e de incercat.

Mie imi place taboulé-ul si pentru ca e bun de luat la un picnic sau la drum cind mergem cu masina, nu trebuie tinut neaparat la rece.  Fiecare are un borcan cu portia lui.

Pofta buna! Voi faceti taboulé vara ?

 

 

 

 

20 réflexions sur “Taboulé: mincare racoritoare de vara , fara foc

  1. Da, si eu fac salate ,dar asta are un gust specific datorita combinatiei menta-patrunjel-lamiie si imi place ca e totusi o mincare, dar nu trebuie sa fierb. Si tine la frigider chiar si 3 zile. De fapt de obicei vad ca iar mi-a crescut destul menta si patrunjelul si hotarasc sa o fac.
    Altfel salatele mele sunt destul de banale zic eu, dar am o prietena poloneza care face niste salate dementiale combinind ingrediente la care nu m-as fi gindit gen pepene galben-castravete-feta sau altele in care baga smochine din gradina .

    J'aime

  2. La noi e o mancare all seasons. Alaturi de hummus ma salveaza cand am musafiri ca le gatesc in avans si cand vin ei, pac pe masa.
    Eu bulgurul il oparesc daca vreau sa consum repede, sau las la umflat de pe o zi pe alta. Cu couscous nu e aceeasi treaba…dar merge cand nu am bulgur de calitate.

    J'aime

  3. Noi facem, taboule si multe salate vara:1. paste fainoase cu castraveti, rosii, branza, ton , condimente. 2. Orez, porumb, rosii, ardei, sunca sau ton, cascaval, condimente.
    De varianta cu canepa nu am auzit, dar ma bate gandul sa o fac sau sa adaug juma, juma. In schimb am auzit de varianta cu conopida.

    J'aime

    1. Si noi facem multe si pun ce avem, ba orez sau linte ramase din ziua dinainte, ba fasole verde sau dovlecei ramasi din ziua precedenta. ba cartofi sau sparanghel facute la cuptor . Uneori mai pun cite un ou ochi sa-mi faca o mincare completa.

      De vreu an am incercat sa rarim tonul, deci nu mai pun in salate si am renuntat sa cumpar sunca. In general am simplificat si salatele: folosesc doar cruditati plus legume ramase cum ziceam. Sau care de la friptura din ziua precedenta. Tot de vreun an am renuntat si la vinegreta, punem doar ulei de masline, eventual cu tahini si putin usturoi in el . Gwineth paltrow avea o reteta de sos de salata cu anchois, am incercat-o si a fost intr-adevar f buna.

      Nu ma indur nicicum sa fac conopida cruda. Am cumparat una cu scopul asta, am tinut-o in frigider pina s-a stricat, cred ca e singura mincare aruncata in luni de zile. In fiecare zi ziceam ca o fac a doua zi si o tot aminam ca nu-mi facea pofta.

      J'aime

  4. Eu nici macar nu-l oparesc si in jumate de ora lasat pe masa e gata.

    La noi de anul asta n-am mai cumparat nici o rosie peste iarna, asa ca ma bucur si mai mult acum cind au aparut. Asa ca nu fac taboule decit in sezon, rosii-mozza la fel. Altadata mai fentam cu cite o rosie-doua sau cu rosii uscate puse in salate, anul asta nici macar.

    Asa ca acum profitam si luam rosii multe si imi amintesc senzatia pe care o aveam in copilarie cind primeam primele rosii . Zic primeam, ca venea bunicul de la Timisoara, unde se faceau mai repede cu 2 saptamini decit la noi, abia asteptam. cam asa ceva am simtit vara asta. Si bagheta cu ulei de masline , rosii si busuioc de pe balcon…o minunatie :)))

    Bulgur nu-i tot una cu cuscus??? Eu asa credeam. Stiam eu ca la mincarea arabeasca facuta cu bulgur ii zice cuscus, dar credeam ca se poate zice si la bulgur tot asa.

    Aimé par 1 personne

    1. E o diferenta intre bulgur si couscous. Bulgur e un grau spart si uneori hidratat (seamana cu arpacasul care e doar grau slefuit). Ce efect au aceste prelucrari mecanice? absoarbe zeama mult mai usor.
      Couscous -ul e e faina amestecata bine si umezita, se usuca si iar se incepe operatiunea, pana iese granulele ca atare, e echivalentul pastelor dar niste paste marunte marunte. F. fain o fost couscousul integral (orz).

      J'aime

  5. Aha mersi, uite ca scrisesem raspuns si l-am sters din greseala. Am modificat si reteta, ca eu credeam ca-s unul si acelasi lucru.
    Si dupa ce am aflat de la tine m-am dus sa caut si eu si am aflat ca bulgurul e prefiert, deaia se hidrateaza asa usor. O sa incerc cu cinepa . Sau cu hrisca hidratata bine. Fac experimentul cit sunt singura.

    J'aime

  6. Pai asa era reteta din revista la articolul despre raw: cu cinepa. Erau acolo 3 retete raw, dar asta era singura mai normala, chiar daca mai bagau prin ea inclusiv busuioc. Restul aveau o droaie de ingrediente, plus doua feluri de indulcitori si nuci, adica exact cum ziceau in articol ca nu-i bine sa faci.

    J'aime

  7. In locul tau as incerca cu menta. Trebuie sa recunosc ca nici eu nu ma dau in vint dupa patrunjel (nu pun in supe niciodata), dar in combinatia asta isi pierde gustul care nu-mi place.

    Eu am inceput sa iubesc mararul abia in ultimii ani. Crud si nu prea mult, chiar imi place. Chiar ieri vorbeam cu sotul care-i mare amator de marar, ca imi place acum, dar placinte cu urda si marar n-as minca nici sa ma platesti 🙂

    Aimé par 1 personne

    1. Ha-ha 🙂 mărarul cred ca e singurul condiment care nu-mi place. Îl mănânc totuși dar fără prea mare plăcere și am o vorbă atunci când mă întreabă soțul despre ceva dacă îmi place sau nu. Cum e? ”ca mărarul” îi răspund în cazul în care nu-mi place 🙂

      Aimé par 1 personne

  8. Vai! Detest chimenul! Si cind mai aud ca unii fac supa de chimen … 🙂 Totusi, in saleuri le support. Si detest si piperul, gustul, nu iuteala.
    Eu in ultimii ani folosesc mult mai multe mirodenii, dar am inca mincaruri pe care nu le gust (sunt o fost mare mofturoasa).
    Cumnata mea, care lucra la Turda, mergea des in delegatii cu firma la Bucuresti. Si acolo se stia ca iar vin ardelenii aia care nu suporta mararul 🙂

    Aimé par 1 personne

    1. Si eu fac salata asta mereu si am vazut undeva pe internet varianta cu conopida (data prin blender ca sa se marunteasca si sa arate ca bulgurul). O sa o incerc cu siguranta pentru ca mie imi place foarte mult conopida desi crudă n-am mâncat-o niciodata.

      J'aime

  9. Da, da , ce zicea Mari, dar conopida totusi are gust puternic, nu stiu ce iese. Si sunt o fosta mofturoasa, mincarea asta din start nu-mi sugereaza nimic bun, asa ca sigur n-as minca-o cu placere. Sa fie sanatos cine o maninca, eu nu servesc 🙂

    J'aime

Laisser un commentaire

