A venit primavara ! Despre recolta de azi: urzici, leurda si…iedera si cum le folosesc

E soare si se simte miros de primavara! Am fost azi la padure si am cules ce se vede in poza: leurda, urzici , iedera…si mitisori de pus in vaza.

Leurda: nu o sa va vorbesc despre binefacerile ei, presupun ca le stiti. Mie imi place mult, pentru ca imi place usturoiul.

O folosesc la salate, cruda.

O adaug in mincarea de linte, cit de multa, taiata fisii. O pun chiar la sfirsit, cind mincarea e gata, amestec citeva secunde si pun capacul

O pun in supe sau dreg ciorba de pleurotus cu smintina si leurda tocata

Fac humus in care o folosesc pe post de usturoi

Fac mincare de leurda : calesc putin usturoi in si mai putin ulei, pun citeodata susan, adaug leurda taiata bucati, o tin pe foc citeva minute, amestecind, pina isi reduce volumul. Apoi am doua variante: ori pun suc de lamiie si sare si gata mincarea.  Ori adaug brinza de capra (proaspata, dar si maturata) sau brinza proaspata de vaci, ori amindoua, amestec putin si gata. Mincarea asta o fac si cu alte frunze comestibile in diferite combinatii : spanac, sfecla, urzici, ridichi, etc.

Urzicile

Trebuie sa recunosc ca nu ma dau in vint dupa gustul lor, dar cum sunt sanatoase,  trisez si fac in asa fel incit sa nu il simt. Cind eram mica, eram obligata sa beau ceai de urzici, imi displacea profund gustul, asa ca nici in ziua de azi nu il support. Ca sa nu ma intepe cind le culeg, imi iau o pereche de manusi vechi de piele (azi am uitat sa le iau). Am observat ca manusile subtiri de cauciuc nu ajuta la mare lucru.

Fac mincarea de urzici la fel ca si cea de leurda, dar intotdeauna cu brinza (ca sa le acopar gustul, dupa cum v-am zis). Sau combin urzicile cu leurda, eventual folosesc spanac si urzici.

Le adaug in mincarea de linte, la fel ca si leurda sau in combinatie cu ea. Pun cit de multe urzici, cind e gata mincarea, mai las 1 minut-doua pe foc. La sfirsit cam jumatate din volumul mincarii e reprezentat de urzici.

Iedera

Nuuu, iedera nu o maninc. Acum citiva ani am incercat-o pe post de detergent, adaugind-o direct in masina. Nu a mers. Dar zilele astea am citit o reteta de detergent care pare sa aiba mare succes, asa ca o voi face. 100g frunze de iedera, cu tot cu codite, se maruntesc cit mai bine si se strivesc, se adauga 1L apa si se fierb timp de 20 minute. Se lasa la macerat 24-48 ore si se filtreaza lichidul, care se foloseste la rufe (1 pahar la o tura de spalat).

Voi folositi urzici sau leurda?

 

 

 

 

 

 

 

2 réflexions sur “A venit primavara ! Despre recolta de azi: urzici, leurda si…iedera si cum le folosesc

Laisser un commentaire

